Leczenie kanałowe przeprowadza się, gdy doszło już do zmian nieodwracalnych w ramach miazgi zęba. Zazwyczaj będzie do tego doprowadzać próchnica, która nie będzie leczona albo też urazy zębów. Wbrew obawom pacjentów leczenie kanałowe nie będzie bolesne. Nowoczesne metody są takie, że można bezboleśnie ten zabieg przeprowadzić. Warto dowiedzieć się czym jest endodoncja i na czym polega.

Każdy ząb jest zbudowany z miękkich i twardych tkanek.

Do tkanek twardych zalicza się szkliwo czyli formę zewnętrzną zęba, zębine, która tworzy wewnętrzny zrąb korony i korzenia oraz cement korzeniowy pokrywający z zewnątrz powierzchnie korzenia.

We wnętrzu każdego zęba znajduje się przestrzeń, która jest nazywana komorą w koronie i kanałem wewnątrz korzenia. Przestrzenie te wypełnione są miazga, która jest tkanką miękką i tam znajdują się nerwy i naczynia krwionośne. Miazga odpowiada za odczuwanie bodźców termicznych, bólowych i dotyki. Pełni w zębach funkcję odżywczą i ochronną.

Kiedy jest konieczne leczenie kanałowe?

Stany chorobowe w obrębie zęba mogą doprowadzić do zmian w miazdze, które będą nieodwracalne i wtedy konieczne jest leczenie kanałowe. Często przyczyną będzie głęboka i nieleczona próchnica, urazy zębów a także zapalnie przyzębia. W zębach ze zmianami nieodwracalnymi w miazdze lekarz przeprowadza wywiad medyczny, bada pacjenta i sprawdza zdjęcia RTG, Po tym może podjąć decyzję o kanałowym leczeniu. Jeśli takie leczenie nie będzie podjęte może dojść do poważnych powikłań w okolicznych tkankach między innymi w żuchwie czy kościach szczeki. Dalej zaś stany chorobowe mogą oddziaływać na nerki, serce i nawet prowadzić do zagrożenia życia.

Zabieg leczenia kanałowego

Jak wygląda leczenie kanałowe?

W ramach leczenia kanałowego usuwa się z wnętrza komory i korzeni martwej i zmienionej stanami zapalnymi miazgi. Opracowuje się chemicznie i mechanicznie jamy i dezynfekuje. Następnie będzie można szczelnie wypełniać kanały specjalnym materiałem. Te zabiegi maja na celu utrzymanie zęba w jamie ustnej mimo tego, że wystąpił w nim stan zapalny. Zabiegi endodontyczne chronią również przed rozwojem bakterii w obrębie martwego zęba i powikłaniami ze strony tkanek otaczających.

Nowoczesne metody leczenia kanałowego

Endodoncja to obecnie jedna z najlepiej rozwijających się specjalizacji w zakresie stomatologii. Lekarz ma do dyspozycji szereg instrumentów nowoczesnych, dzięki którym leczenie będzie skuteczne i bezbolesne, sprawnie przeprowadzone. Leczenie odbywa się z pomocą nowoczesnych mikroskopów, które sprawiają, że łatwiej będzie dokładnie opracować kanały do ich wymierzenia wykorzystuje się precyzyjny endometr. Kanał wypełniany jest specjalnymi ćwiekami gutaperkowymi.

Jak przygotować się do leczenia kanałowego?

Jeśli lekarz zdecydował o takim leczeniu trzeba oczywiście dostarczyć aktualne zdjęcia RTG, by można było zacząć takie leczenie. Jeśli ktoś obawia się bólu warto podkreślić, że takie zabiegi sa realizowane obecnie w komputerowym znieczuleniu, dlatego można do minimum ograniczyć wszelkie niekorzystne odczucia związane z ich realizowaniem.