Czyje kolana nie trzęsą się na myśl o "kanale korzeniowym"? Ból i koszt przychodzą mi do głowy. Ale ilu z nas nawet wie, czym jest "kanał korzeniowy"?

Leczenie kanałowe, zwane również terapią endodontyczną, to leczenie stomatologiczne służące usuwaniu infekcji z wnętrza zęba. Może również chronić ząb przed przyszłymi infekcjami.

Wykonuje się ją w miazdze zęba, czyli w kanale korzeniowym.

Czym jest leczenie kanałowe?

Kanał korzeniowy" nie jest leczeniem, ale częścią zęba. Jest to pusty odcinek zęba, który zawiera tkankę nerwową, naczynia krwionośne i inne komórki, znane również jako miazga.

Ząb składa się z korony i korzeni. Korona znajduje się głównie nad dziąsłem, a korzenie pod nim. Korzenie mocują ząb do kości szczęki.

Wewnątrz korony i korzenia lub kanału korzeniowego znajduje się miazga. Miąższ odżywia ząb i zapewnia wilgotność otaczającego go materiału. Nerwy w miazdze wyczuwają gorące i zimne temperatury jako ból.

Nazwa zabiegu stomatologicznego powszechnie nazywanego "kanałem korzeniowym" to faktycznie leczenie endodontyczne, co oznacza "wewnątrz zęba".

Jednak termin "kanał korzeniowy" stał się powszechnie używany do mówienia o procedurze.

Jakie są kroki?

Terapia kanałowa odbywa się w trzech krokach, a jej zakończenie zajmuje od jednej do trzech sesji.

1. Czyszczenie kanału korzeniowego

Po pierwsze, dentysta usuwa wszystko, co znajduje się wewnątrz kanału korzeniowego.

W przypadku pacjenta pod znieczuleniem miejscowym, dentysta wykonuje niewielki otwór dostępowy na powierzchni zęba i usuwa chorą i martwą tkankę miazgi za pomocą bardzo małych pilników.

2. Wypełnienie kanału korzeniowego

Następnie dentysta czyści, kształtuje i dekontaminuje pusty obszar za pomocą małych pilników i roztworów irygacyjnych. Następnie ząb jest wypełniany materiałem podobnym do gumy, przy użyciu cementu adhezyjnego w celu całkowitego uszczelnienia kanałów.

Po leczeniu kanałowym ząb jest martwy. Pacjent nie będzie już odczuwał bólu w tym zębie, ponieważ tkanka nerwowa została usunięta, a infekcja została wyeliminowana.

3. Dodanie korony lub wypełnienia

Jednak ząb będzie teraz bardziej kruchy niż przedtem. Ząb bez miazgi musi otrzymywać pokarm z więzadła mocującego ząb do kości. Ta podaż jest wystarczająca, ale z czasem ząb stanie się bardziej kruchy, więc korona lub wypełnienie zapewnia ochronę.

Do czasu ukończenia korony lub wypełnienia, pacjent nie powinien żuć ani gryźć zęba. Po wykonaniu korony lub wypełnienia, osoba może używać zęba jak poprzednio.

Leczenie często wymaga tylko jednej wizyty, ale jeśli istnieją zakrzywione kanały, kanały wielokanałowe lub duże infekcje, może to zająć jedną lub dwie dodatkowe wizyty.

Jak bolesne to jest?

Jedną z największych obaw przed tego typu leczeniem jest to, że będzie ono bolesne, ale leczenie prowadzone przez wyszkolonego chirurga dentystę powinno być stosunkowo bezbolesne.

Ból, który jest odczuwalny, pochodzi z infekcji, a nie z leczenia. Zabieg nie powoduje bólu, pomaga go złagodzić.

Chirurg stomatolog złagodzi ból związany z zabiegiem poprzez znieczulenie zęba i okolic znieczuleniem miejscowym.

Po zabiegu czułość jest w normie. Jest to lek tymczasowy, a leki przeciwbólowe dostępne bez recepty (OTC) mogą być wystarczające do jego złagodzenia. W razie potrzeby dostępne są leki na receptę, takie jak kodeina.